یزدفردا: مشکلات ناشی از پساب یزد با وجود وعده‌های چندین ساله مسئولان همچنان پابرجاست.

به گزارش یزدفردا: طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب از سال ۱۳۷۰ به صورت جدی در مناطق مختلف کشور با هدف استفاده مجدد از آب پساب در دستور کار قرار گرفت و در استان یزد هم کلید خورد.

رهاسازی پساب‌ها سبب ایجاد دریاچه‌ای در یزد شده که یکی از نتیجه‌های آن بوی نامطبوع و وجود پشه‌هایی است که می‌توانند برای انسان مشکل آفرین شوند.

مسئولان مربوطه با تشکیل جلسات متعدد در سال ۱۳۸۱ تصمیم گرفتند برای رفع مشکلات ناشی از آب‌های رها شده از پساب، مقداری از آن را به صنایع و مقداری را به فضای سبز اختصاص دهند.

چندین سال از این مصوبات می‌گذرد، اما همچنان کاملا محقق و عملی نشده و وعده ماه‌ها و سال‌های داده می‌شود.

با نزدیک شدن تابستان و فصل گرما باز هم مردم با مشکلات بوی نامطبوع و نیش پشه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و تا تحقق کامل وعده‌ها باید آنها را تحمل کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد گفت: در حال حاضر ورودی پساب تصفیه خانه فاضلاب یزد ۳۵۰ لیتر بر ثانیه است که در سنوات گذشته ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آن به صاحبان صنایع اختصاص یافته بود و عمده آن هم برای دو مجموعه سرب و روی مهدی آباد و موسسه کوثر بود.

جواد محجوبی افزود: موسسه کوثر در فصل گرم سال همه پساب خود را به کاریزبوم منتقل می‌کند. مجموعه سرب و روی مهدی آباد هم تقریبا ۳۰ درصد پساب را در اختیار دارد که در حال احداث دو کارخانه جوار معدنی است و یکی از آنها به زودی به مدار بهره برداری می‌رسد و حدود ۷۰ درصد از پساب در اختیار خود را منتقل خواهد کرد.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم ۲۵۰ لیتر توسط صاحبان صنایع منتقل شود و اگر این امر صورت نگیرد باید هزینه‌های مربوط به از بین بردن بوی نامطبوع و پشه‌های مزاحم در منطقه را پرداخت کنند.

محجوبی تصریح کرد: بقیه پساب یعنی ۱۰۰ لیتر بر ثانیه هم توسط شرکت آبفا با کمک شرکت سنگ آهن مرکزی بافق تعیین تکلیف می‌شود تا به متقاضیان جدید واگذار کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای درباره فصل زمستان هم اظهار داشت: با توجه به اینکه موسسه کوثر در فصل سرد سال به این حجم پساب نیاز ندارد، به سفره‌های زیرزمینی تزریق می‌شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا